2.4 Rakamsal Bilgiler
2.4 Rakamsal Bilgiler
C programlama dili içinde tanımlanabilecek sabit rakamlar rakamsal bilgi (literal) olarak adlandırılır. Her veri tipi kendi rakamsal bilgisine sahiptir. Bu bilgiler, kaynak kod içerisinde, özel değerleri ifade eder. Örneğin aşağıdaki atama işleminde 25 ve 17.2 sayıları gibi:
1 2 |
i = 25; /* 25, int tipinde bir rakamsal bilgidir */ r = 17.2; /* 17.2, double tipinde bir rakamsal bilgidir */ |
C dilinde bütün tamsayı sabitler varsayılan (default) olarak int tipinde, gerçel sayı sabitler varsayılan olarak double tipindedir. Ancak sabitleri gösteren rakamların sonuna eklenecek U (veya u), L (veya l) ve F (veya f) harfleri ile bu durum değiştirilebilir. Bu yüzden, aşağıdaki atamalar aynı anlamda değildir.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
i = 25; /* int rakam */ i = 25U; /* unsigned int rakam */ i = 25L; /* long int rakam */ i = 25UL; /* unsigned long rakam */ i = 25L; /* long int rakam */ r = 17.2; /* double rakam */ r = 17.2L; /* long double rakam */ r = 17.2F; /* float rakam */ |
Tamsayı (int) rakamsal bilgiler, 8 (oktal) ve 16 (hexadesimal) sayı tabanında da gösterilebilir. Bunun için sabit rakamın başına, 8 tabanı için 0 (sıfır) ve 16 tabanını için 0x sembolleri eklenir. 16’lık sistemdeki hafler büyük (A, B, C, D, E ve F) veya küçük (a, b, c ,d, e ve f) olabilir. Buna gösterime göre, aşağıdaki atmalar aynı anlamadadır:
1 2 3 4 |
i = 75; /* i = 75, 10 tabanında */ i = 0113; /* i = 75, 8 tabanında */ i = 0x4b; /* i = 75, 16 tabanında */ i = 0x4B; /* i = 75, 16 tabanında */ |
Gerçel sayılar ondalıklı veya üstel olmak üzere iki biçimde gösterilebilir. Örneğin 123.456 sayısının aynı anlama gelen dört farklı gösterimi aşağıda verilmiştir. Üstel gösterimde, 1.23456e+2 veya 1.23456E+2 sayısı matematikteki 1.23456 x 102 gösterimi ile eşdeğerdir.
1 2 3 4 |
x = 123.456; /* ondalıklı gösterimi */ x = 123.456e+0; /* üstel gösterim */ x = 1.23456e+2; /* üstel gösterim */ x = 1234.56E-1; /* üstel gösterim */ |
Karakter sabitler, bir harf için tek tırnak, birden çok karakter için çift tırnak içinde belirtilirler.
1 2 |
'A' /* bir karakter */ "Merhaba Dunya" /* bir karakter kümesi */ |
Program 2.1’de, program içinde tanımlanan değişken sabitlerin ekrana nasıl yazdırılacağı gösterilmiştir.
Program 2.2: Değişkenlerin ve sabitlerin ekrana yazdırılması
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 |
/* 02prg02.c : Değişkenler ve sabitlerin ekrana yazdırılması */ #include <stdio.h> #define PI 3.141593 int main() { const int MAX = 100; char c = 'a'; char *s = "Bu bir sicim"; int i = 22; float f = 33.3; double d = 44.4; printf("PI = %lf\n",PI); printf("MAX= %d\n", MAX); printf("c = %c\n", c); printf("s = %s\n", s); printf("i = %d\n", i); printf("f = %f\n", f); printf("d = %lf\n",d); return 0; } |
ÇIKTI
1 2 3 4 5 6 7 |
PI = 3.141593 MAX= 100 c = a s = Bu bir sicim i = 22 f = 33.299999 d = 44.400000 |